Saturday, January 30, 2010

Syns man inte finns man inte :)

Nar man brukar jobba pa Statoil o dar hyra ut bilar i papperslandet Sverige,forvantar man sig inte hardare regler nagon annanstans,nej. Men tydligen ar det sa o kanske galler de aven Sverige och kanske man borde veta,kanske alla vet,men nej icke vi.
Det visade sig i alla fall,att de kravs ett internationellt korkort for att kora hyrbil i NZ, gissa om vi satt i halsen. Killen bakom disken rykte pa axlarna
- jag kan hyra ut den till er,bara det att stoppar polisen er sa ar det erat ansvar..
vi funderade ett slag o jag tankte pa vad mamma skulle rekomendera mig att jag gora i denna stund, hon brukar ju puscha en att chansa lite har i livet nar tillfalle ges! Sa ja ja wtf tankte jag.
Vi gor det bara! :)

Startade alltsa i Christchurch o tog oss ner langs med ostkusten,som vi tyckte va sa fint da,med facit i hand kan jag saga att de verkar bara bli battre o battre. Vi tankte ta forsta natten i Dunedin,men resandet hade gatt som pa rals o Dunedin sag vi pa en kvart :)
(btw CC som vi tyckte va en hala ar tydligen syd ons storsta stad,hehe)
Sa vi fortsatte lite inover landet som bara blev finare o finare,nar vi kom till stopp tva kande vi annu mer att vi maste se lite till sa vi fortsatte...o vackrare blev de,det e berg o dalar o vatten o vaxtlighet pa ett satt man inte sett forr..O ja,inte att missa miljoner far ;) gotland slang dig i vaggen sager jag bara,massa kossor o sa ett djur till som vi tror ar renar.. hehe

Men ja,till slut kom morkret o vi vara ganska trotta,sa vi stannade till vid va vi tyckte vara en lamplig grusplan intill vagen. Nojda som fa,eftersom aventyrare sover i bilen och vi kande att vi kompenserade varan tidigare shopping. Jag vaknade till, kanske en timme senare for att en bil stannat brevid oss,o statt dar en stund, en van sag skum ut gulph tankte jag o viskade till vad jag trodde va en sovande Linnea men ack hon var precis lika vaken som jag.. Till slut akte dem sakta darifran o faran var over,puh..
eller ja vad ska man saga,morker mesen Emelie satte ju i halsen dem narmaste timmarna varje gang en bil passerade,o snart hade jag dingos,renar o kangrus utanfor rutan o dem ar ju jatte farliga de vet ju alla, jag gomde ordagrant mitt huvud under trojan i bilen,lite grann som ni vet
-syns man inte,finns man inte.

Nar klockan borjade narma sig 0500 o kylan o somnlosheten nastan tagit kol pa oss,fick jag nog o borjade kora norrover. (AC ar fantastiskt)
Vi gjorde en valdigt tidig morgon tripp till fantastiska Milfourd Sound. Tank er alla dessa berg o dalar o vatten,,tackt i en morgon dis o moln som sveper sig langt ner over bergen. Allt flyter i hop. O ingen annan ar vaken. Kanns trollskt,magiskt :)
Onskar jag kunde visa er..

Vet inte om ni orkar lasa mer nu sa jag sager bara Queenstown o vagen hit, Mums Mums Mums!

3 comments:

  1. Hej Memme!
    Jag har varit in och googlat på era orter och det ser fantastiskt ut!
    Det verkar vara ett vackert land!
    Hur är planen framöver, åka runt och sen hem eller ska ni försöka hitta jobb på Nya Zeeland?
    Många kramar!!
    Var rädd om er!!
    //Jenny

    ReplyDelete
  2. De ar valdigt vackert,du borde aka hit, jag lovar. Vi har bara en vacka kvar har :( far icke jobba har pa vara visum sa sa var de med det,Brisbane nasta for oss o garna ett jobb dar om vi far bestamma :) kram pa dig o

    ReplyDelete
  3. Milford rules! Och Queenstown är inte fy skm heller. Låter som ni har det underbart :)
    Stora kramar
    /Kim

    ReplyDelete